News room


Od 1 stycznia 2025 r. obowiązkowe punkty ładowania w dużych firmach. Kogo dotyczy?

Ostatnie wpisy


Rozwój elektromobilności w samorządach gminnych postępuje
Elektromobilność w samorządach nabiera coraz..

Jak wygląda proces budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych?
Dziś mamy dla Was materiał..

Poznaj nasze produkty #4: Stacja ładowania Xchange Charger Mini
Poznaj ładowarkę do samochodów elektrycznych..

Zarządzasz dużym przedsiębiorstwem i posiadasz parking na co najmniej 20 miejsc postojowych? Do 1 stycznia 2025 r. masz obowiązek zapewnienia na jego terenie punktu ładowania samochodów elektrycznych oraz infrastruktury na potrzeby zainstalowania takich punktów w przyszłości.

W dzisiejszym materiale postaramy się przybliżyć Wam na czym polega ten obowiązek, skąd wynika oraz jak go spełnić w najprostszy możliwy sposób.

Skąd wynika obowiązek zapewnienia punktów i infrastruktury do ładowania?

Taki obowiązek nakłada na duże przedsiębiorstwa nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 2 grudnia 2021 r., a konkretnie art. 26 tej ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem – „W budynkach niemieszkalnych, z którymi związanych jest więcej niż 20 stanowisk postojowych, właściciel lub zarządca budynku, w terminie do dnia 1 stycznia 2025 r., instaluje co najmniej jeden punkt ładowania oraz kanały na przewody i kable elektryczne, aby umożliwić zainstalowanie punktów ładowania na co najmniej 1 na 5 stanowisk postojowych, jeżeli te stanowiska postojowe znajdują się wewnątrz budynku lub przylegają do budynku.

Ustawa w art. 26 ust. 2 przybliża nam także co oznacza przyleganie do budynku. Zgodnie z tym przepisem, przez przyleganie do budynku rozumie się powiązanie z tym budynkiem, pod względem własności lub używania na podstawie innego tytułu prawnego, parkingu, który bezpośrednio przylega do tego budynku lub – UWAGA – nie przylega bezpośrednio do tego budynku.

A co to oznacza po ludzku? Jeżeli Twój parking, który jest własnością Twojej firmy lub z którego korzystasz ona np. na podstawie najmu lub dzierżawy, ma więcej niż 20 miejsc postojowych, to do 1 stycznia 2025 r. musisz zainstalować na nim co najmniej 1 punkt ładowania, oraz zapewnić kanały na przewody elektryczne i kable w taki sposób, aby można było zainstalować na parkingu co najmniej 1 ładowarkę na 5 miejsc postojowych.

Przepis art. 26 nie stanowi bezpośrednio wymysłu polskiego ustawodawcy, lecz związany jest z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2018/844 zmieniającą dyrektywę w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.

Kogo i jakich budynków dotyczą obowiązki w zakresie instalacji punktów ładowania?

Wymienione obowiązki są skierowane do dużych przedsiębiorców. Nowelizacja ustawy o elektromobilności odsyła do odpowiedniego stosowania dodanego art. 12a, zgodnie z którym z realizacji tych obowiązków zwolnione są małe i średnie przedsiębiorstwa. A contrario, zostają wyłącznie duże firmy. Duży przedsiębiorca definiowany jest przez przepisy jako przedsiębiorca, który nie jest mikro, małym lub średnim przedsiębiorcą. Z dużym przedsiębiorcą mamy więc do czynienia jeżeli Twoja firma:

1) zatrudnia średniorocznie 250 lub więcej pracowników

2) albo osiągnęła roczny obrót netto większy niż 50 milionów euro lub suma aktywów jej bilansu osiągnęły lub przekroczyły równowartość 43 milionów euro.

Jeżeli więc jesteś małym lub średnim przedsiębiorcą, nie musisz spełniać żadnych obowiązków, o których rozmawiamy. Dyrektywa unijna, która wprowadza nowelizacja ustawy o elektromobilności stanowi bowiem, że państwa członkowskie mogą zdecydować o niestosowaniu tych wymagań dla małych i średnich przedsiębiorstw, na co zdecydował się polski ustawodawca, ale nigdy nie wiadomo, czy mu się nie odmieni. Warto więc posiadać wiedzę i być przygotowanym.

Skoro już wiemy kogo dotyczy ten obowiązek, to teraz zastanówmy się o jakich budynkach jest mowa. Przepisy mówią bowiem o budynkach niemieszkalnych. Ale co to znaczy? Tutaj również możemy podeprzeć się przepisami, a mianowicie rozporządzeniem rady ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Zgodnie z nim budynki niemieszkalne to obiekty wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny. Jeżeli więc w budynku więcej niż połowa całkowitej powierzchni wykorzystywana jest na cele niemieszkalne, mamy do czynienia z budynkiem niemieszkalnym.

Co to oznacza dla Twojej firmy? W praktyce dotyczy to nie tylko parkingów przy siedzibach firm lub biurowcach, ale wszystkich budynków niemieszkalnych. Mogą więc to być parkingi przy fabrykach, zakładach produkcyjnych, centrach handlowych, hotelach, magazynach i innych obiektach należących lub zarządzanych przez duże przedsiębiorstwa.

Parkingu raczej definiować nie musimy, bo jest to dość oczywiste. Ważną informacją jest jednak to, że miejsc postojowych w ramach parkingu musi być co najmniej 20. Jeżeli jest ich mniej, duży przedsiębiorca nie ma tutaj żadnych obowiązków. Nie ma również znaczenia czy parking przylega do budynku bezpośrednio czy też nie też, bo zgodnie z ustawą, w obydwu przypadkach mamy obowiązek zapewnienia punktów ładowania wraz z niezbędną infrastrukturą.

Jak spełnić obowiązek instalacji punktu ładowania w najprostszy możliwy sposób?

Gdy już wiemy kogo oraz jakich budynków dotyczą te obowiązki, to teraz zastanówmy się jak w najprostszy sposób je spełnić. Podzielmy tę część na dwa wątki. Pierwszy obowiązek dotyczy zainstalowania co najmniej jednego 1 punktu ładowania na parkingu. O jakie więc urządzenia chodzi? Po pierwsze, zauważymy że ustawodawca posłużył się pojęciem punktu ładowania, a nie stacji ładowania. To już duża podpowiedź. Ustawa o elektromobilności rozróżnia pojęcia stacji ładowania oraz punktów ładowania.

Stacje ładowania to najprościej mówiąc urządzenia budowlane lub wolnostojące obiekty budowlane z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania, wyposażone w oprogramowanie do świadczenia usługi ładowania, wraz ze stanowiskami postojowymi oraz instalacją zasilającą. Przykładowo, są to typowe publiczne stacje ładowania, na których możesz naładować samochód, rozliczyć się za pobraną energię, dostać fakturę i tym podobne.

Punkt ładowania to natomiast urządzenie umożliwiające ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego. Jak możesz zauważyć, definicja stacji ładowania także posługuję się pojęciem „punkt ładowania”. Stacja musi być w niego wyposażona. Najprościej można to sobie wyobrazić jako złącza ładujące wbudowane w stacji. To są właśnie punkty ładowania.

Zwizualizujmy to sobie na przykładzie. Stacja ładowania Xchange Charger Select o mocy 2x22 kW to urządzenie, które może być wykorzystywana na cele komercyjne. Posiada odpowiednie oprogramowanie pozwalające na świadczenie usługi ładowania i stanowi stację ładowania w rozumieniu ustawy o elektromobilności. Dwa kable zakończone wtyczką Typu2 wystające z obudowy urządzenia, to są właśnie punkty ładowania. Select to zatem stacja ładowania wyposażona w dwa punkty.

Zgodnie z powyższym, punktem ładowania będą więc też wszystkie urządzenia, które nie służą do świadczenia usługi ładowania, nie są wyposażone w takie oprogramowanie jak w przypadku stacja ładowania, ale umożliwiają ładowanie samochodów elektrycznych. Punktem ładowania może więc być zwykły wallbox wykorzystywany na potrzeby prywatne. Przykładowo, ładowarka do samochodów elektrycznych Xchange Charger Mini stanowi taki punkt ładowania. Jest to urządzenie proste w obsłudze, wykorzystywane głównie na potrzeby prywatne lub wewnątrz firmowe.

Dlaczego to istotne? Taki obowiązek ustawowy można spełnić w bardzo prosty i niedrogi sposób. Jeżeli Twoja firma nie ma obecnie żadnych planów w kierunku elektromobilności, ale musi go spełnić, to taka ładowarka jak Xchange Charger Mini to doskonałe rozwiązane. Mini pozwala na obsługę w trybie bez autoryzacji. Po prostu podłączamy i ładujemy albo możemy też ustawić, aby autoryzacja ładowania następowała za pomocą kart RFID. To proste, osoba bez karty nie rozpocznie ładowania. Dodatkowo, obsługiwać urządzenie możemy z poziomu aplikacji mobilnej Xchange Home, gdzie mamy dostęp do wszystkich danych historycznych oraz gdzie możemy przypisywać karty autoryzacji RFID do konkretnych użytkowników imiennie i współdzielić ładowarkę w ramach grupy rodzinnej.

Mini, ze względu na prostotę funkcjonowania, kosztuje też zdecydowanie mniej niż w przypadku komercyjnych stacji ładowania. Jest to więc najbardziej przystępne cenowo rozwiązanie dla spełnienia obowiązku ustawowego. Jeżeli jednak Twoja firma przewiduje w niedalekiej przyszłości wdrożenie elektromobilności, to wówczas możesz zastanowić się nad bardziej zaawansowanym urządzeniem. Przykładowo, stacja ładowania Select pozwala na komercyjne świadczenie usługi ładowania za pomocą terminala płatniczego lub aplikacji mobilnej zewnętrznego operatora. Co więcej, urządzenie wspiera także rozwiązania flotowe. Jest ono bowiem zintegrowane z naszym systemem chmurowym Xchange Charger, który pozwala na przypisywanie kart dostępu konkretnym pracownikom, ustawianie cennika usług ładowania, zapewnia dostęp do danych transakcyjnych z możliwością eksportu do tabeli excel i wiele innych.

A jeżeli myślisz o szybszym ładowaniu, to w naszej ofercie znajdziesz również szybkie stacje ładowania prądu stałego DC. Dzięki takiemu urządzeniu możesz znacząco skrócić czas ładowania samochodów klientów lub swojej elektrycznej floty.

Jak spełnić obowiązek zapewnienia możliwości instalacji punktów ładowania w przyszłości?

Drugi obowiązek dotyczy zainstalowania kanałów na przewody elektryczne i kable w taki sposób, aby można było zainstalować na parkingu co najmniej 1 ładowarkę na 5 miejsc postojowych. Jeżeli więc parking posiada 100 miejsc postojowych i znajduje się na nim już jedna ładowarka, wówczas kanały na przewody i kable trzeba zapewnić dla co najmniej 19 punktów ładowania.

Ten temat wydaje się dość prosty w przypadku parkingów zlokalizowanych wewnątrz budynków. W takim wypadku wystarczy po prostu podwieszenie koryt kablowych do stropu, aby umożliwić zainstalowanie ładowarek w wybranych lokalizacjach.

Komplikuje się jednak w przypadku parkingów zewnętrznych. Nie do końca bowiem jasne jest w tym przypadku w jaki sposób zapewnić kanały na przewody i kable. Umieszczenie rur osłonowych lub koryt w ziemi bez przewodów zasilających wydaje się pozbawione sensu, gdyż w tym przypadku i tak istniałaby konieczność wyciągnięcia ich w przyszłości. To może powodować bezsensowne koszty. Parkingi zewnętrzne najczęściej wykonane są z kostki brukowej lub innej twardej nawierzchni, co tylko komplikuje temat. Wydaje się więc, że najłatwiejszym i najbardziej sensownym sposobem na wywiązanie się z tego obowiązku w przypadku parkingów zewnętrznych będzie doprowadzenie zasilania do docelowych miejsc lokalizacji punktów ładowania, które zostaną tam zainstalowane w przyszłości.

Masz pytania? Skontaktuj się z naszym Działem Obsługi Klienta!

Czasu do 1 stycznia zostało już stosunkowo mało. Xchange Charger znajmuje się kompleksową realizacją inwestycji w stacje i punkty do ładowania samochodów elektrycznych. Jeżeli masz pytania dotyczące realizacji obowiązków ustawowych, potrzebujesz pomocy przy wykonaniu punktów ładowania i szukasz sprawdzonych rozwiązań, skontaktuj się z naszym Działem Obsługi Klienta. Pomożemy Ci w jego realizacji, wszystko dokładnie zaplanujemy i wycenimy.

📞 +48 690 297 582

📧 x@xchange.com.pl