News room


Czy na ładowaniu samochodów elektrycznych można zarobić?

Xchange Charger_czy na ładowaniu samochodów elektrycznych można zarobić

Ostatnie wpisy


Summer Sale od Xchange Charger! Wspieramy rozwój rynku…

Wierzymy, że przyszłość motoryzacji należy do pojazdów elektrycznych…

W jakich miejscach warto stawiać na infrastrukturę ładowania?

Wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych, stale…

Bosh Service w Mińsku Mazowieckim z nową usługą dla…

Instalacja stacji ładowania w serwisach samochodowych to…

W ostatnich latach rozwój elektromobilności stał się jednym z najważniejszych trendów w globalnej gospodarce. Sprzedaż pojazdów elektrycznych w 2023 roku w Europie przekroczyła 20% całkowitej sprzedaży nowych samochodów, a w niektórych krajach, takich jak Norwegia, odsetek ten sięgał nawet 80%. Wzrost ten jest napędzany zarówno przez zmiany regulacyjne, jak i rosnącą świadomość konsumentów. Również w Polsce coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodów elektrycznych, co dobrze obrazują liczby. Według danych PSPA, liczba samochodów o napędzie elektrycznym (BEV) oraz hybrydowym (PHEV) w lipcu 2024 r. wyniosła łącznie ponad 120 tys. pojazdów. W analogicznym okresie w roku 2023 r. liczba ta wynosiła ok. 83 tys. pojazdów, co daje roczny wzrost na poziomie ponad 40%, a prognozy na najbliższe lata są jeszcze bardziej optymistyczne.

Znaczny wzrost popularności elektromobilności, a co za tym idzie sprzedaży samochodów elektrycznych, powoduje stale rosnące zapotrzebowanie na rozwój infrastruktury publicznego ładowania. Ta potrzeba kreuje jednocześnie zupełnie nowe okazje biznesowe, co wiele firm i inwestorów na polskim rynku wykorzystuje z powodzeniem, rozwijając sieci komercyjnych stacji ładowania do samochodów elektrycznych oraz zapewniając nowe punkty ładowania dla elektromobilnych kierowców.

Podstawowe pytanie, które stawia sobie każdy inwestor zamierzający zainwestować swój kapitał w tym nowym sektorze gospodarki brzmi - Czy na ładowaniu samochodów elektrycznych można zarobić? Jakie kluczowe aspekty należy wziąć pod uwagę przy planowaniu takiego przedsięwzięcia inwestycyjnego? Z jakiego rodzaju zyskami oraz kosztami inwestor powinien się liczyć oraz co wpływa na rentowność inwestycji w stację ładowania?

Co wpływa na rentowność inwestycji w stację ładowania samochodów elektrycznych?

Za jeden z najważniejszych aspektów inwestycji w komercyjną ładowarkę do samochodów elektrycznych należy uznać jej lokalizację. To ona stanowi główny czynnik decydujący o sukcesie. Idealne miejsca na instalację stacji ładowania to te, które charakteryzują się dużym natężeniem ruchu. Jeżeli w pobliżu naszej ładowarki przewija się dużo samochodów, inwestor znacząco zwiększa swoje szanse na dużą liczbę sesji ładowania, a tym samym rentowność inwestycji.

Jakie więc miejsca są idealne do wybudowania stacji ładowania samochodów elektrycznych? To zależy od przyjętego modelu biznesowego, rodzaju infrastruktury oraz docelowej grupy klientów. W przypadku rozwoju sieci stacji ładowania prądu przemiennego AC, idealne lokalizacje stanowią miejsca, gdzie ludzie spędzają dużo czasu, jak centra handlowe, kina, czy parki rozrywki. Klienci mogą naładować bowiem swój pojazd, podczas gdy robią zakupy czy korzystają z innych atrakcji. Podobnie jest w przypadku hoteli i restauracji, gdzie klienci zazwyczaj dysponują dłuższą chwilą, którą mogą przeznaczyć na ładowanie. Jeszcze innymi miejscami, w których warto lokalizować takie urządzenia są obszary mieszkalne. Instalacja stacji ładowania w pobliżu osiedli mieszkaniowych może być atrakcyjna dla osób, które ze względu na ograniczenia techniczne w budynkach nie mają możliwości ładowania pojazdu w garażu lub na osiedlowym parkingu.

Duże zagęszczenie ruchu oraz potrzeby w zakresie ładowania, a co za tym idzie doskonałe miejsca na lokalizowanie infrastruktury ładowania, odnajdziemy w pobliżu autostrad, tras szybkiego ruchu oraz strategicznych ciągów komunikacyjnych. Stacje ładowania są niezbędne dla osób pokonujących długie dystanse. W takich miejscach ważne jest, aby stacja dysponowała wysoką mocą, która umożliwi użytkownikom szybkie uzupełnienie energii i kontynuowanie podróży. Szybkie ładowanie jest w stanie skłonić kierowców do zjechania z trasy do pobliskiej ładowarki, jeżeli moc (a więc prędkość ładowania) jest atrakcyjna.

Jak widać z powyższych przykładów, na ilość sesji ładowania, a więc rentowność inwestycji, wpływ ma także rodzaj infrastruktury ładowania. Stacje ładowania prądem stałym DC, ze względu na swoją moc oraz szybkość ładowania, są urządzeniami popularniejszymi niż stacje ładowania prądu przemiennego AC i to takich urządzeń będą poszukiwać kierowcy przemieszczający się na dłuższych odcinkach. Inwestycja w stacje AC ma jednak duże szanse powodzenia, jeżeli lokalizujemy je w strategicznych miejscach, gdzie klienci dysponują czasem. W takim wypadku, zainwestowanie kapitału w pięć stacji AC położonych w doskonale zlokalizowanych punktach (np. renomowane hotele, parkingi w centrach miast), może przynieść większy zwrot niż jedna stacja DC. Inwestor przy sporządzaniu biznesplanu powinien wziąć pod uwagę nie tylko lokalizację i natężenie ruchu, ale także rodzaj ładowarki oraz zakładaną liczbę sesji ładowania, których może się spodziewać w danym miejscu.

Na jakie inne potencjalne źródła przychodu inwestor może liczyć inwestując w stacje ładowania?

Inwestycja w stacje ładowania samochodów elektrycznych może generować przychody z różnych źródeł. Podstawowym źródłem są opłaty pobierane od kierowców z tytułu świadczenia usług ładowania. Wysokość tych opłat zależy przede wszystkim od ilości zużytej energii, ale także czasu ładowania, lokalizacji i typu ładowarki. Warto rozważyć różne modele cenowe. Na cenę usługi ładowania składa się przede wszystkim opłata za kilowatogodzinę (kWh), ale również takie opłaty jak opłata parkingowa (min) lub opłata za rozpoczęcie sesji ładowania.

Oprócz bezpośrednich opłat za ładowanie, stacje mogą generować dodatkowe przychody z usług towarzyszących, takich jak sklepy, automaty z napojami, kawiarnie czy inne usługi i udogodnienia (np. gastronomia, noclegi). W niektórych lokalizacjach inwestor może rozważyć współpracę z firmami reklamowymi, oferując wyświetlanie reklam na ładowarce w zamian za wynagrodzenie. Inwestorzy mogą wprowadzić rozmaite programy lojalnościowe dla stałych klientów, oferując zniżki, specjalne oferty czy abonamenty na ładowanie. Tego typu rozwiązania mogą nie tylko zwiększyć przychody, ale także lojalność klientów, przyzwyczajając ich do ładowania na konkretnej stacji.

Z jakiego rodzaju kosztami musi liczyć się inwestor?


Do podstawowych kosztów z jakimi musi liczyć się każdy inwestor zamierzający ulokować swój kapitał w stacjach ładowania należą przede wszystkim koszty inwestycyjne związane z zakupem ładowarki, koszty instalacji oraz sporządzenia wymaganej dokumentacji, a także koszty operacyjne i utrzymania.

Cena zakupu stacji ładowania zależy przede wszystkim od jej typu i zakresu oczekiwanej funkcjonalności oraz mocy. Ze względu na znaczące różnice technologiczne dotyczące samego ładowania, ładowarki prądu przemiennego AC (zazwyczaj o mocy do 22 kW na złącze ładujące) są znacznie tańsze niż szybkie stacje ładowania prądu stałego DC (zazwyczaj o mocy od 50 kW do nawet 400 kW). Oferują jednak znacznie wolniejsze ładowanie, a co za tym idzie, mniejszą oczekiwaną liczbę sesji ładowania oraz energii elektrycznej dostarczanej do baterii samochodu elektrycznego. W przypadku tych urządzeń większych zysków spodziewać się można inwestując w większą ich liczbę lub łącząc je z dodatkowymi przychodami, o których piszemy powyżej. Szybkie ładowarki DC są droższe w zakupie, ale mogą przyciągać więcej klientów, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Za ich pomocą inwestor jest w stanie odpłatnie dostarczyć znacznie więcej energii elektrycznej do baterii pojazdu w krótszym czasie. Na ostateczny koszt urządzenia może także wpłynąć jego wyposażenie i dodatkowa funkcjonalność (np. terminal płatniczy umożliwiający wygodne płatności ad hoc, dynamiczne zarządzanie mocą przyłączeniową etc.).

Koszty instalacji stacji ładowania dotyczą wydatków związanych z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury elektrycznej. Ich ostateczna wysokość może znacząco różnic się w zależności od rodzaju stacji, jej mocy, odległości od źródła zasilania, opłat związanych z budową lub modernizacją istniejącego przyłącza itp. Koszty te powinny uwzględniać również opłaty związane z przygotowaniem wymaganej dokumentacji oraz przeprowadzenia procedur związanych z odbiorem stacji i jej legalną eksploatacją (m.in. koszt sporządzenia dokumentacji do badania UDT oraz koszt badania technicznego).

Koszty operacyjne obejmują przede wszystkim koszty związane z zakupem oraz dystrybucją energii elektrycznej. Stawki te ustalane są indywidualnie przez przedsiębiorstwa energetyczne w drodze taryf. Opłaty dystrybucyjne różnią się w zależności od zamówionej mocy i grupy taryfowej (koszty te są mniejsze dla odbiorców z grupy taryfowej poniżej 40 kW mocy umownej, a większe dla odbiorców z grupy powyżej tej mocy). Dobrą wiadomością dla inwestorów jest fakt istnienia specjalnych taryf dystrybucyjnych dla ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych (tzw. e-Taryfa). Przewiduje ona znacznie mniejsze koszty stałe związane z zapewnieniem dostaw energii elektrycznej dla infrastruktury ładowania. Taryfa zakłada częściowe przeniesienie ciężaru finansowego ze składnika stałego stawki sieciowej na składnik zmienny, który powiązany jest z rzeczywistym zakresem wykorzystania infrastruktury ładowania. Oznacza to, że w początkowym stadium inwestycji inwestor może liczyć na znacznie niższe koszty stałe związane z rozruchem stacji. Ma to znaczący wpływ na wysokość opłaty z tytułu sprzedaży energii elektrycznej na stacji ładowania, a co za tym idzie - wysokość marży inwestora.

Inne koszty operacyjne oraz koszty utrzymania obejmują, między innymi, koszty przeglądów serwisowych urządzenia, koszty związane z posiadaniem statusu operatora ogólnodostępnej stacji ładowania oraz dostawcy usług ładowania (opłaty EIPA) oraz koszty ewentualnych prowizji od transakcji (np. prowizje z tytułu płatności bezgotówkowych realizowanych za pomocą terminala płatniczego, opłaty i abonamenty naliczane przez zewnętrznego dostawcę systemu do zarządzania stacją ładowania itp.).

Czy opłaca się inwestować w stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Czy inwestycja w stację ładowania może być opłacalna? Oczywiście. Stale rosnąca liczba samochodów elektrycznych oraz rosnące zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania powoduje, że inwestycja w stację ładowania w 2024 r. może być bardzo opłacalna. W perspektywie najbliższych lat inwestorzy mogą spodziewać się rosnącej liczby sesji ładujących, a także większego zapotrzebowania na nowe punkty ładowania. Oznacza to rosnący popyt na takie usługi.

Jednakże, jak w przypadku każdej inwestycji, inwestor powinien wziąć pod uwagę podstawowe czynniki wpływające na rentowność inwestycji oraz koszty z jakimi musi się liczyć. Biznesplan powinien uwzględniać przede wszystkim planowaną lokalizację stacji ładowania, rodzaj ładowarki, docelową grupę klientów, możliwość generowania przychodów z dodatkowych źródeł, zakładaną liczbę sesji ładowania i natężenie ruchu oraz wysokość marży. Po stronie kosztów i wydatków, powinny znaleźć się wszelkie koszty związane z zakupem urządzenia, koszty instalacji oraz sporządzenia wymaganej dokumentacji, a także koszty operacyjne (w tym koszty zakupu i dystrybucji energii elektrycznej) oraz utrzymania urządzenia. Jeżeli wszystko zostanie dokładnie zaplanowane i przemyślane, przy odpowiedniej liczbie sesji inwestor może oczekiwać zwrotu w okresie od 2 do 5 lat (w zależności od rodzaju infrastruktury i wysokości nakładów inwestycyjnych).

Xchange Charger, jako producent stacji ładowania samochodów elektrycznych, doskonale zna wyzwania przed jakimi stają inwestorzy przed rozpoczęciem inwestycji. Nasza firma oferuje kompleksowe wsparcie już na etapie tworzenia biznesplanu, co pozwala na dokładne zaplanowanie całego przedsięwzięcia. Nasze wsparcie obejmuje ocenę lokalizacji pod kątem natężenia ruchu oraz przewidywanej liczby sesji ładowania, co umożliwia optymalne dopasowanie infrastruktury ładowania do przyjętych założeń. Wspieramy inwestorów w doborze odpowiednich urządzeń (stacje AC lub DC), a także ich funkcjonalności, aby jak najlepiej odpowiadały wypracowanej koncepcji. Nasz dział finansowy oferuje pomoc w precyzyjnym oszacowaniu kosztów inwestycyjnych, w tym kosztów instalacji oraz bieżących kosztów operacyjnych i utrzymania. Przygotowujemy prognozy finansowe w różnych wariantach, co pozwala inwestorom na lepsze zrozumienie potencjalnych przychodów i ryzyk związanych z inwestycją.

Jeśli planujesz inwestycję w stację ładowania, ale masz pytania, wypełnij formularz na naszej stronie i skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy wesprzeć Cię w Twoim projekcie.